15 Mayıs 2008 Perşembe

Öğrenmeye dikkat

ÖĞRENMEDE DİKKAT

Etkili çalışmanın temelinde dikkat vardır. Dikkat öğrencinin çalıştığı konuya kendini vermesidir. Kendini verme anlamayı kolaylaştırdığı kadar, çabuk öğrenmeye de yardımcı olur. Dikkat doğuştan değil, alıştırmalarla kazanılan ve geliştirilebilen bir alışkanlıktır. Konu üzerinde dikkati toplayamamanın başlıca iki nedeni vardır. Bunlardan birincisi öğrencinin bu konuda bir alışkanlığa sahip olmamasıyla ilgilidir. Ancak bütün alışkanlıklar istenirse ve zorlanırsa değiştirme özelliğine sahiptirler. Bu açıdan dikkati toplama alışkanlığını kazanmak da her öğrencinin başarabileceği bir özelliktir. İkinci neden ise öğrenci belli bir konu üzerinde çalışırken, konu dışındaki bir sorunun onun zihnini rahatsız etmesidir. Bu ikincisine “Dalgınlık” adı da verilebilir.
Dalgınlık, bireyin çevresinde olup bitenleri fark edemeyecek kadar düşüncelere dalmış olması ya da dikkatini belirli bir konu üzerinde toplayamaması durumudur. Dikkatin toplanmasını engelleyen nedenler dalgınlığa yol açan nedenler olarak düşünebilirler. Dalgınlığın başlıca nedenlerini iki grupta ele alabiliriz.
1- Çok önemli olmayan kimi küçük sorunlar sizi rahatsız ediyor ve dikkatinizi konuya vermenizi engelliyor ya da güçleştiriyor olabilir. Bu durumda yapılacak iş, sizi rahatsız eden ve zihninize takılarak dikkatinizi toplamayı güçleştiren sorunları, olanaklar ölçüsünde öncelikle çözümleyerek ortadan kaldırmaktır. Bunun için bu işleri hemen yapmak en uygun olanıdır. Örneğin bir arkadaşımızla telefonlaşabilirsiniz. Bunun çalışmaya başlamadan önce gerçekleştirin. Çalışmaya başlayacağınız zaman kafanızda ders dışında hiçbir şey olmamalı.
2- Dikkatinizi toplamayı engelleyen dalgınlığın nedeni duygusal bir sorun olabilir. Bu tür sorunlar çözümlenmediğinde dikkatin toplanması çok güçtür. Bunun nedeni bu sorunların kişi için çok güçlü birer dürtü durumunda olmasıdır. Duygusal sorunlar insan zihninin hep bir “ Kısır Döngü” içinde çalışmasına neden olur. Bu açıdan dikkati toplamak için duygusal sorunların kesin çözümlere ulaştırılmış olması gereklidir. Ancak bu çok kolay değildir. Bu tür sorunları çözümlemek için


izlenecek yöntem gerçekçi olarak
Duygusal soruna yol açan şeyin ne olduğunu
Ne gibi değişiklikler gerektiğini
Nasıl davranmak gerektiğini
Uygulamada hangi tür eylemlerde değişiklikler yapılacağını saptayarak, belli bir karar verip, buna göre uygulamaya geçmektir. Duygusal sorunların niteliği bunların çözümünde büyük önem taşır. Kimi zaman bu tür bir sorunun bir başkasına, yakın hissedilen birine veya psikolojik danışmana açılmasının bile sorunun çözüm yolunda önemli bir adım olduğunu unutmamak gerekir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder