19 Ağustos 2008 Salı

ERGENLİKTE GELİŞİM nasıldır?

Ergenlik büyük bir biyolojik değişim dönemi olduğu için, 12.
Bölüm çocukluktan yetişkinliğe geçişin belirtisi olan çeşitli bedensel
değişimleri ele alarak başlamaktadır. Bu dönemle ilişkili bazı
sorunlara -şişmanlık, anoreksiya nervoza gibi-, ilk ve ileri bedensel
olgunlaşmanın psikolojik etkilerine özel olarak dikkat
gösterilmiştir.

Ergen cinselliği ve bunun anlatımında son yirmi yılda ortaya
çıkan değişimler dikkatle incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Zihinsel
yeteneklerin süregiden genişlemesi Piaget'nin kuramı çerçevesinde
ele alınmıştır. David Elkind'in yeni bir benmerkezlilik
dönemine ve bunun benlik kavramının sürekli kuruluşu üzerindeki
etkisine ilişkin kuramı da incelenmektedir.

13. Bölüm önceki bölümlerde ele alınan konuların genişletilmesiyle
oluşmaktadır. Tartışma, aile ilişkileri ve yaşıtlar arasındaki
artan etkimleşimlerin önemli etkileri ile başlamaktadır.
Arkadaşlıkların kurulmasına ve kliklere, topluluklara, çetelere
katılma konusuna özel bir ilgi gösterilmiştir. Kişilik gelişimi yine
Erikson'un kuramı çerçevesinde incelenmiş, kimlik ile rol karışımı
arasındaki bunalıma özel olarak dikkat edilmiştir.

Okul yaşantıları orta çocuklukta olduğu gibi ergenlerin gelişimini
de etkiler. Okul ve öğretmenler karşısındaki tutumlar
-özellikle meslek seçimiyle ilişkili olduklarında- ve okuldan
ayrılma sorunu yeniden gözden geçirilmektedir.

Ergenlikle ilgili gençlik suçluluğu, aşırı uyuşturucu kullanımı
ve gittikçe artan ergen gebeliği sorunu gibi bazı sorunları da
tartışıyoruz, ama bunu olumlu bir ergenlik görüşüyle yapıyoruz. Ergenler
insan gelişimi döngüsünde sonraki kuşak için geleceği temsil ederler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder