3 Ağustos 2008 Pazar

Verimli etkili ders çalışmayı engeleyen etmenler

VERİMLİ DERS ÇALIŞMAYI ETKİLEYEN OLUMSUZ FAKTÖRLER NELERDİR?
Dikkatin dağılması sebebi ile ders çalışmada verimin düşmesi; hem ders başında geçen sürenin uzamasına hem de zevk veren etkinliklere daha az zaman harcanmasına yol açar. Diğer taraftan başarının düşmesi ve zevk veren etkinliklere zaman ayıramamak okuldan ve eğitimden uzaklaşmaya sebep olur.
Zihin dağılmasına yol açan sebepler içten ve dıştan kaynaklanabilir.
1) Zihnin Dağılmasına Yol Açan İç Sebepler:
 Hayal Kurmak: Çalışmaya başladığınızda hayalleriniz sizi içine alıyor ve
çalışmanızı engelliyorsa size iki farklı yol önereceğiz; birincisi böyle bir durumla karşılaştığınızda kurmak istediğiniz hayali kendinize bir ödül olarak verin. Ders çalışırken hayale dalarsanız ve bunu kendinize ödül olarak verecek şekilde erteleyemiyorsanız ikinci önerimiz; kurduğunuz hayale devam etmeniz ve bitirmenizdir. Hayalinizi bitirip doyuma ulaşın ve tekrar dersinize dönün.
5-10 dakika gibi makul bir süre sonra derse dönemediğinizi fark ederseniz yeniden kalkın yürüyün, hafif fizik egzersiz hareketleri yapın, kendinizi, zihninizi ve havanızı değiştirin.
 Endişeler: Zihnin dağılmasına yol açan bir başka
sebep endişelerdir.
“Bu sınavdan başarılı olabilecek miyim? Ya başaramazsam? Annemin babamın yüzüne nasıl bakacağım? Arkadaşlarım benden çok çalıştı, ben tam hazırlanamadım… Bu iş olmayacak galiba… Çalışacak bunca konu var, hiç zaman kalmadı. Mahvoldum. Hapı yuttum.”
Bunlar ve buna benzer düşünceler önemli bir sınava hazırlanan her öğrencinin zihnini meşgul eder. Bu düşüncelerden kurtulmak için bir formül olarak kendi kendinize şu soruları sormanızı öneriyoruz: “Bu düşünceler benim çalışmamı kolaylaştırıyor mu? Bu düşünceler bana yardımcı oluyor mu?” Bu sorulara verilecek cevap “HAYIR” olduğuna göre yapılacak olan bu düşüncelerden uzaklaşıp çalışmaya yönelmektir.
2) Zihnin Dağılmasına Yol Açan Dış Sebepler:
 Yatarak Çalışmak: Zihnin dağılmasına yol açan
faktörlerden bir tanesi de yatarak ders çalışmaktır. Ne kadar iyi niyetli olursa olsun, ders kitabını eline alıp uzanarak çalışmak istemenin doğurduğu bir tek sonuç vardır. Uykuya dalmak veya çalışamayacak kadar gevşemektir.
Ders çalışmak için en uygun durum, çok yumuşak olmayan bir sandalyede dik olarak oturmak ve kolları bir masa veya sıraya yaslamaktır.
 Müzik Dinleyerek Çalışmak: Yapılan araştırmalar
göstermektedir ki, insan beyni aynı anda bir çok uyaranı alabilir; ancak dikkatini bir tek noktaya odaklayabilir. Bir başka ifadeyle öğrenmek için gerekli olan düzeyde dikkat ancak bir tek noktada toplanabilir. Bu sebeple insanın hem müzik dinleyip hem de ders çalışması mümkün değildir. İnsan ya müzik dinler yada ders çalışır. Bizim önerimiz ders çalışırken müzik dinlememek, müziği bir ödül olarak kullanmaktır.
 Televizyon: Hem ders çalışmak hem de arada bir
televizyona bakmak mümkün değildir. Sınava hazırlanan öğrenciler
arasında en çok zaman kaybına neyin sebep olduğu araştırıldığında, listenin en başında rakipsiz olarak televizyon bulunduğu görülür. Televizyonun düğmesine basıncaya kadar veya televizyonun bulunduğu odaya gidinceye kadar kontrol sizin elinizdedir. Televizyonun düğmesine bastığınız andan itibaren kontrol sizin elinizden çıkar.
 Telefon: Çalışırken aklına gelen bir şeyi söylemek
veya ders ile ilgili bir soruyu yöneltmek için telefon başına gitmek çok sık rastlanan bir durumdur.
Ders çalışma seanslarınızı tamamlamadan hiçbir şekilde kimseyi aramayın. Telefonla konuşmayı kendinize ödül olarak koyun. Arkadaşlarınıza mesaj atmayı ve çağrı atmayı ders çalışmanızı tamamladıktan sonra yapın.

DERS ÇALIŞMA TAKTİKLERİNE BAZI ÖRNEKLER
Her dersin kendine has bir çalışma yöntemi vardır. Bu yöntem öğrencinin kendi tecrübeleriyle oluşacağı gibi, esas olarak o dersin öğretmenince bilinir ve öğrencilere hatırlatılır.
Matematik Dersine Nasıl Çalışmalıyız?
Son sınıf düzeyinde iseniz okulda öğretmeninizin anlattığı konuları dinleyerek öğrenmede ele alınan hususlara dikkat ederek izlemeye çalışınız.

Matematikte sözel anlatım azdır. 5-10 dakika içinde bir kural verilir ve o kuralla ilgili örnek sorular çözülür. Matematik dersi genellikle öğretmen desteğinin en çok gerekli olduğu derslerden biridir. Verilen kuralı kavramadan soruları çözmek pek mümkün değildir. Önce kural öğrenilmeli, örnek sorular çözülmeli, kitaptan soru çözülerek hazırlık yapılıyorsa çözümlü sorular incelenmelidir. Daha sonra bu konudan bol pratik yapılmalı, verilen değerler değiştirilerek yeni sorular üretilmelidir.

Matematik dersi bol miktarda pratik yapmakla halledilebilecek bir ders olduğundan her konu için yukarıda bahsedilen hazırlıklar yapılmalıdır. Sorular çözülürken “Aaa ben bu soruyu biliyorum. Ooo bu soru çok zor, üstesinden gelemem.” diye geçiştirilmemeli, bütün soru tipleri tek tek incelenmelidir. Deneme sınavları ile sık sık durumunuzu gözden geçirmeli, yetersiz olduğunuz konularda eksiklerinizi tamamlamalısınız. Geometri dersi yorum ve bakış açısı gerektirdiğinden, pratik arttıkça şekillerden hayal edebilmeniz ve çözüm yolları üretmeniz kolaylaşacaktır. Matematik dersi devamlı tekrar isteyen bir derstir. Bu nedenle konular fazla birikmeden zamanında günlük tekrarlar yapmalısınız.

Türkçe Dersine Nasıl Çalışmalıyız?
Türkçe dersi, öğrenciler tarafından öğretmen desteğine az ihtiyaç duyulan bir ders olarak bilinir. Halbuki yorum gerektiren bir ders olmasından dolayı bakış açınızın yönlendirilmesinde öğretmen desteğine ihtiyaç vardır. Türkçe, soru yapmanın kolay olduğu bir derstir. Türkçe dersinde dilbilgisi, edebiyat bilgilerinin ölçülmesi yanı sıra daha çok kavrama gücü, ilişki kurma yeteneği gerektirdiğinden sadece bilgi yeterli değildir. Türkçe dersine çalışmanın en iyi yolu bol miktarda roman, hikaye vb. kitap okumaktır. Bu sayede hem kelime hazineniz genişleyecek hem de yorum yeteneğiniz gelişecektir. Bu arada dilbilgisi kurallarını da öğrenmeyi ihmal etmemelisiniz.

Sosyal Bilgiler Dersine Nasıl Çalışmalıyız?
Bu ders için de yorum gerektiren mutlaka bazı yerler vardır. Ancak Türkçe dersi gibi tüm soruları yoruma dayalı olmadığı; çoğu bilgi sorusu olduğundan bilen öğrenci için zor olmayacaktır. Dersleri sürekli takip eden ve evde günlük tekrar yapan öğrenciler o günkü öğrendikleri konuyu pekiştirmiş olurlar. Sosyal Bilgilerde konuları ders kitaplarından çalışabileceğiniz gibi kaynak kitaplardan, dergilerden de çalışmanız mümkün olacaktır. Bilinmesi gereken coğrafi formüller konuyla ilgili sorular çözerek kavranmalı, tarihlerden ezberlenmesi gerekenler ezberlenmelidir. Eksikliklerinizi tespit edip giderebilirsiniz.

Biyoloji Dersine Nasıl Çalışmalıyız?
Biyoloji dersi esas olarak fen bilimleri içinde yer almasına rağmen daha çok bir sözel derse benzer. Sınav soruları genellikle bilgi sorularıdır. Muhakeme sorusu azdır. Bazı öğrenciler Latince kelimelerin fazla olması gerekçesi ile biyolojiden ürkerler. Ama derste öğretmenlerinizin anlattıklarını dikkatle takip ettiğiniz ve derse hazırlıklı geldiğiniz sürece be dersten çok verimli sonuçlar alabilirsiniz.
Evde kendi kendinize çalışırken çıkardığınız soruları okulda öğretmeninize sorun. Derste aldığınız notları evde temize çekerek konuyu bir kez daha tekrar ediniz. Konu ile ilgili hazırlamış test kitaplarının özetlerini okuyup soruları çözerek püf noktaları öğreniniz.

Kimya Dersine Nasıl Çalışmalıyız?
Ders bir öğretmenden dinleniyorsa çok dikkatli dinlenilmeli, önemli noktalar not edilerek püf noktalar iyi tespit edilmelidir. Teorik bilgilerin yeterli olduğu durumlarda test çözerek konu pekiştirilmelidir. Kimya soruları genellikle yarım dakika ile bir buçuk dakika arasında çözülebilecek şekildedir. Konu hakimiyeti, sezgi ve dikkat kimyada tam anlamıyla bir başarı göstermenize yetecektir. Kimyada üniteler arasındaki bağlantılar açık ve net bir şekilde görülebilir niteliktedir.
Derslerde bir sonraki konu önceki ünitelerin üzerine bina edilmektedir. Bu nedenle kimya dersine çalışırken karışık bir sıra takip edilmemeli, özellikle ilk üniteler diğer ünitelerin temelini oluşturacağı için çok iyi öğrenilmelidir. Bir oturuşta bıktıracak sayıda değil 30 civarında test sorusu çözülmesi daha uygun görünmektedir.

Fizik Dersine Nasıl Çalışmalıyız?
Derse gelmeden önce elinizdeki fizik kitabından o gün işlenecek konunun teorik kısmını okuyarak ve birkaç tane de soru çözülüp gelinmesi derse giriş için önemlidir. Ders esnasında, ders dışı şeylerle alakayı kesip pür dikkat öğretmen dinlenmeli ve çok iyi not alınmalıdır. Anlaşılmayan yerler mutlaka sorulmalıdır. Daha sonra unutulan konuları öğrenmek için en iyi kaynak defteriniz olacağından anlaşılır şekilde not almanız çok önemlidir. Dersten sonra dersin olduğu günün akşamı konuyu mutlaka tekrar etmeli, ilk gün yapılmayan tekrar, sonraki günler işinizi zorlaştırır ve verimini kaybeder. Derste sorulan soruların evde bir daha çözülmesinde fayda vardır. Konuları sırasına göre çalışmak ve değişik kaynaklardan yararlanmak kalıcı öğrenmenizi sağlayacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder